Interaktivní test

Péče o dítě s postižením

1. Zdravotní postižení je:
stav, jehož dopady činí nebo mohou člověka činit závislým na cizí pomoci
omezení či ztráta schopnosti vykonávat činnost způsobem nebo v rozsahu, který je pro člověka považován za normální
narušení (abnormalita) psychické, anatomické či fyziologické struktury nebo funkce

2. Je toto tvrzení pravdivé? Po narození postiženého dítěte mají rodiče často pocit viny:
ano
ne

3. Při péči o děti s postižením se snažíme:
o co největší zapojení rodiny
o co největší vyloučení rodiny z péče (snažíme se jí šetřit)
o umístění co největšího počtu dětí do pobytových zařízení

4. Inkluze je:
začleňování do školského prostředí
začleňování s použitím co největšího počtu speciálních postupů a prostředků
začleňování, bez použití speciálních postupů a prostředků

5. Pod pojmem integrovaný model péči si může představit hlavně:
snaha o to, aby se každý člověk s postižením, integroval na své postižení
snaha o komplexní začlenění a využití potenciálu člověka
snaha o to, aby se každý člověk v pobytovém zařízení dobře integroval

6. Rodiče dítě s postižením by se měli snažit:
zjistit co nejvíce informací o postižení svého dítěte
zbytečně se nezatěžovat sháněním informací o postižení svého dítěte¨
chovat se k dítěti tak, jako by vůbec postižené nebylo

7. Péči o dítě s postižením je dobré:
přenechat na jedné osobě, která dítě nejlépe zná
rozdělit mezi více osob v rodině
přenechat odborníkům (umístit dítě do odborného zařízení)

8. Kontakt s rodiči podobně postižených dětí rodiče obvykle:
zbytečně zatíží a obecně ho nedoporučujeme
pomůže rodičům získat informace a vyměnit si životní zkušenosti a obecně ho lze spíše doporučit
uvede je do izolace a pocitu marnosti a obecně ho nedoporučujeme

9. Mladší děti se obvykle:
trápí tím, že nevypadají a nemohou dělat stejné věci jako ostatní
neuvědomují si, že vypadají a nemohou dělat stejné věci jako jiné děti, ale přesto se tím trápí
přijímají jako fakt, že nevypadají a nemohou dělat stejné věci jako ostatní a netrápí se tím

10. Rodiny, kde žije dítě s postižením:
rozpadají se častěji než jiné rodiny
je v nich stejná míra rozvodovosti jako v ostatních rodinách
rozpadají se méně než rodiny se zdravými dětmi

11. Může narození dítěte s postižením posílit soudržnost a pevnost rodiny?
ano
ne

12. Narození dalšího, zdravého, dítěte obvykle přináší do rodiny:
vyrovnání, uklidnění a ozdravění ovzduší
zvýšení stresu a napětí
další zátěž a výrazně zvyšuje riziko rozvodu

13. V případě středního stupně postižení:
dítě obvykle vzděláváme na běžných školách
individuálně se rozhodujeme mezi vzděláním na běžné a speciální škole
obvykle vzděláváme na speciálních školách

14. Dítě s těžkým postižením obvykle:
vzděláváme na běžných školách
individuálně se rozhodujeme mezi vzděláním na běžné a speciální škole
obvykle vzděláváme na speciálních školách

15. Pokud dítě s postižením navštěvuje běžnou školu, a při jeho vzdělání nejsou využívány speciální postupy, hovoříme o:
integraci
inkluzi
adaptaci