Interaktivní test

Maturitní opakování zaměřené na souhrnné opakování maturitních okruhů – 1.část

1. Délka fyziologického těhotenství je:
34 - 36 týdnů
38 – 40 týdnů
42 – 44 týdnů

2. Velká fontanela se uzavírá:
mezi druhým až třetím měsícem života
mezi 12 – 16 měsícem
mezi 16 – 18 měsícem

3. Nepodmíněné reflexy jsou:
vrozené
získané, postupně se vytvářejí již od 5. dne po narození
získané, vytvářejí se až koncem 1. roku

4. Reflex při němž dítě naznačuje krokové pohyby se nazývá:
lokomoční
tonicko-šíjový
obranný

5. Reflex při němž dítě uchopí vložený prst do své dlaně označujeme jako reflex:
Robinsonův
Moorův
Orientačně pátrací

6. Mekonium je:
první vyprázdnění moči novorozence
první vyprázdnění stolice novorozence
první nádech novorozence po narození

7. Funkční hry s ručičkami, kdy si dítě ruce prohlíží, jedna ručka ohmatává druhou je typické pro období:
1. čtvrtletí kojeneckého věku
2. čtvrtletí kojeneckého věku
3. čtvrtletí kojeneckého věku

8. Pískání, vrnění, mlaskání, houkání a první hrdelní hlásky jsou typické pro kojenecké období:
I. čtvrtletí
II. čtvrtletí
III. čtvrtletí

9. Pinzetový úchop, kdy dítě staví palec proti ostatním prstům je typický pro období:
I. čtvrtletí
II. čtvrtletí
III. čtvrtletí

10. Na konci kojeneckého období dítě zná význam asi:
100 slov
50 slov
10 slov

11. Starší batolecí období je:
od 1 do 2 let
od 2 do 3 let
od 3 do 4 let

12. Které z aktivit nepatří mezi hrubou motoriku:
chůze po rovině a nerovném terénu
skákání a běhání
čištění zubů, zapínání knoflíků

13. Co rozumíte pod pojmem personifikace
pravá lež, umýslně lže
nepravá lež, používá ji bez úmyslu
neživému předmětu dítě připisuje lidské vlastnosti

14. Kolem třetího roku se objevuje typická otázka:
„Co to je?“
„A proč?“
„Ukážeš mi to?“

15. Ke konci třetího roku zná batole kolem:
200 – 300 slov, mluví agramaticky
500 slov, zpřesňuje význam jejich používání, snaží se mluvit gramaticky správně a tvoří kratší věty
1000 slov i více, zpřesňuje význam jejich používání, snaží se mluvit gramaticky správně a tvoří kratší věty

16. Co rozumíte pod pojmem mimovolní paměť:
rozvíjí se pojmové myšlení na základě vlastní zkušenosti, myšlení má charakter názorně-konkrétní
má fantazijní představy - např. “pes je větší než dům“
trvale si pamatuje, co ho upoutá a především to, co chápe

17. Co rozumíte pod pojmem fáze náčrtu:
kreslí hlavonožce
kresba je srozumitelná dle vlastní představy, barvy odpovídají skutečnosti, kreslí i detaily
dítě maluje klubíčka

18. Děti předškolního věku navštěvují MŠ, zralost pro vstup do předškolního zařízení se nekryje se zralostí imunitního systému, tento vývoj bývá dokončen individuálně a to v rozmezí:
5 – 7 let
8 – 9 let
10 – 11 let

19. Přiřaďte správný název k pojmu prepuberta:
mladší školní věk
střední školní věk
starší školní věk

20. Pubescenci řadíme do věkové kategorie:
15/16 - 20/21 let
10/11 - 15/16 let
6 - 10/11 let

21. Čím vším je podmíněn vstup dítěte do ZŠ:
dítě musí poslední rok před nástupem do školy absolvovat MŠ
školní zralost
dítě musí poslední rok před nástupem do školy absolvovat MŠ , zápis, školní zralost

22. Ve středním školním období je vůle u dětí:
zatím velice slabá, dítě se musí kontrolovat, vést k dosahování cílů
zatím velice slabá, dítě již není nutno kontrolovat, povzbuzujeme jej k samostatnému dosahování cílů
dosti silná k tomu, aby samo překonalo překážky a dosáhlo vytyčeného cíle

23. Desetileté dítě zná asi:
3 600 slov
5 400 slov
7 200 slov

24. Od jaké třídy ZŠ lze říci, že se vytváří školní kolektiv, tak že žáci kolektiv respektují, podřizují se mu, žalování přestává a ostatní spolužáci žalování odsuzují, uvědomují si svoje místo v kolektivu a navazují se pevnější přátelství:
od 2. třídy
od 3. třídy
od 5. třídy

25. Hyperprotektivní výchova znamená:
autoritativní výchova, rodiče dávají dítěti najevo, že jsou v rodině v dominantním postavení vůči dítěti, často jsou vůči dítěti agresivní a nepřátelští, dítě bývá na rodičích zcela závislé a má snížené sebevědomí
výchova bez zájmu, lhostejnost a zanedbávání dítěte ze strany rodičů, u dítěte je typické snížení sebevědomí
přehnaná výchova, rodiče usnadňují dítěti jakékoli činnosti, dítě vlastní, manipulují s ním ve smyslu, že ho obdarovávají - dítě je na nich zcela závislé a má snížené sebevědomí

26. Jak nazýváme období, kdy se mění tělesné proporce u dítěte:
prepuberta
puberta
adolescence

27. Ranná dospělost spadá do věkové kategorie:
20 – 30 let
30 – 45/50 let
45/50 – 60/65 let

28. Které období je označováno jako stabilizace ve vývoji tělesném, psychickém i sociálním?
ranná dospělost
střední dospělost
pozdní dospělost

29. Klimakterium je období typické pro:
střední dospělost
pozdní dospělosti
stáří

30. V kolika letech dosahují všechny orgány úplné zralosti:
kolem 40 let
kolem 30 let
kolem 20 let

31. Pojem gerontologie znamená:
samostatný medicínský obor zabývající se prevencí a léčbou chorob starých lidí
nauka o stárnutí a stáří
skupina léků, kterými se snažíme pozitivně ovlivnit proces stárnutí a stáří

32. Ve stáří dochází ke změnám na kardiovaskulárním systému. Které z následujících tvrzení je správné?
ztenčuje se střední vrstva cév (médie), pokles elastinu, ukládá se cholesterol a vápenatá depozita, ortostatická hypotenze
rozšíření aorty a zlepšení její elasticity, ukládají se vápenatá depozita a cholesterol v cévách
ztluštění médie, pokles elastinu, ortostatická hypotenze, ukládají se vápenatá depozita a cholesterol v cévách

33. Co znamená pojem strategie závislosti:
člověk se chová pasivně, je nesoběstačný, očekává pomoc druhých, prvotní je u něho odpočinek, pohodlí a bezpečí
odmítá přijmout stáří, bojí se závislosti, u lidí, kteří byli společensky a profesně úspěšní, do penze odchází na nátlak okolí
smířen se stárnutím, soběstačný, má přiměřené cíle, optimistický, snadno navazuje kontakty, smysl pro humor, spokojený se životem

34. Která z uvedených charakteristik je pravdivá?
ve stáří se motivace nemění, emoční labilita, schopnost učit se klesá kolem 70 roku, zhoršené vnímání, reakce na podněty zrychlené
ve stáří se motivace nemění, emoční stálost, zachovalá dlouhodobá paměť, zhoršené vnímání, reakce na podněty zpomalené
ve stáří se motivace mění, i když se nejedná o úbytek, ale směřuje je jiným směrem, emoční labilita, zachovalá dlouhodobá paměť, zhoršené vnímání, reakce na podněty zpomalené

35. Co rozumíte pod pojmem intrapersonální komunikace:
komunikace mezi 2 osobami
samomluva
mezi skupinou lidí

36. Pojmem kinezika rozumíme:
řeč pohybu
výraz obličeje
dotyky

37. Pojmem proxemika rozumíme:
řeč pohybu
hra s prostorem
držení těla

38. Co znamená ruka na tváři:
skutečný zájem
zapomnětlivost
nuda, nezájem

39. Co znamená škrábání si brady:
zapomnětlivost
nuda, nezájem
prověřování situace