Interaktivní test

Maturitní opakování zaměřené na problematiku předškolního období - 1.část

1. Předškolní věk je období:
od 3 – 6 let
od 4 – 6 let
do 5 do 6 let

2. Na konci šetého roku dítě měří:
80 – 95 cm
110 – 120 cm
130 – 150 cm

3. Ke konci období dítě váží:
15- 17 kg
22 – 24 kg
26 – 28 kg

4. Je toto tvrzení správné? Dítě se začíná orientovat v čase: rozlišuje časové úseky během dne /den × noc, ráno × odpoledne ×večer, den × týden
ano
ne

5. Je toto tvrzení správné? Představivost a fantazie v tomto období je velice bujná, děti si vymýšlejí různé události, používají animismus: oživují předměty, neživým věcem, rostlinám a zvířatům připisují lidské vlastnosti
ano
ne

6. V tomto období by mělo mít dítě osvojeny základy mateřského jazyka, slovní zásoba činí:
2000 slov a mluví v kratších větách
2000 – 3000 slov, mluví v delších větách, roste významová přesnost slov, rozlišuje slova, správně vyslovuje
3000 – 4000 slov, mluví v delších větách, roste významová přesnost slov, rozlišuje slova, správně vyslovuje

7. Pokud se u předškolního dítěte objeví poruchy řeči je nutná náprava u:
laryngologa
logopeda
ortodontisty

8. Je toto tvrzení správné? Vůle je již silná, dokáže si stanovit cíle, potřebuje pomoci s překážkami, které se mohou při cestě k cíli objevit.
ano
ne

9. V dětské kresbě předškoláka je typická fáze:
obrysu
náčrtu
realistické kresby

10. Je toto tvrzení nesprávné? Hra je základní činností dítěte předškolního věku, spotřebovává při ní nadbytečnou energii, uvolní se, je pro něho aktivním odpočinkem, ealizuje se při hře, uspokojuje si při ní potřebu činnosti.
ano
ne

11. Má šestileté dítě zautomatizované pohyby:
ano
ne

12. Je toto tvrzení správné? Na počátku předškolního období se rozvíjí myšlení abstraktní, dítě již dedukuje: z vlastního zážitku dokáže vyvodit, co může v určitých situacích očekávat od osob blízkých.
ano
ne, v tomto období typické konkétně názorné myšlení

13. Které činnosti z hrubé motoriky dítě již bezpečně zvládá:
jíst příborem
zavazovat si tkaníčky
jízda na kole

14. Které aktivity jsou typické pro jemnou motoriku u předškolního dítěte:
modelování, stříhání nůžkami
plavání, jízda na koloběžce či trojkolce
chůze po lavičce, jíst příborem

15. Děti předškolního věku navštěvují MŠ, zralost pro vstup do předškolního zařízení se nekryje se zralostí imunitního systému, tento vývoj bývá dokončen individuálně a to v rozmezí:
5 – 7 let
8 – 9 let
10 – 11 let

16. Je toto tvrzení správné? V tomto období vznikají zárorodky charakteru – mravní normy, pocit viny a zahanbení při lži a neúspěchu, odsuzují krádež , rozvíjí se i smysl pro povinnost.
ano
ne, až kolem 7 roku, po vstupu do ZŠ

17. Je toto tvrzení správné? Ke konci období dítě upřednostní hry s pravidly (schovávana, člověče nezlob se) a tvořivost, kde je vidět originalita výrobku
ano
ne

18. V tomto období je typická kresba:
dítě rozlišuje detaily, přiklání se k realitě, maluje dle modelu, je to již řízená kresba
srozumitelná dle vlastní představy, barvy odpovídají skutečnosti, kreslí i detaily, zvířatka mají lidský obličej, mají rády omalovánky
ubývá detailnosti, má-li talent rozvíjí jej

19. Je toto tvrzení správné? Zákony logiky dospělého věku dítě předškolního věku akceptuje a platí i pro dítě, děti mají v sobě mnoho životní energie, jsou zvědavé, rády se smějí a starosti dospělých jsou jim naprosto vzdálené.
ano
ne

20. Které city patří u dětí předškolního věku mezi ty vyšší:
afektovanost
labilita
kamarádství